Trickerion – Legends of Illusion

Remélem következő vélemény-összefoglalómmal sokak kíváncsiságát fogom tudni csillapítani. Tudtommal kevesen mondhatjuk olyan szerencsésnek magunkat, hogy volt alkalmunk kipróbálni a Magyarországon fellelhető egyetlen prototípust, ami pár hónapja az Andurilba is eljutott. Én is ott találkoztam vele, és eddig kb. 7 játékot játszottam végig, amiből 5 a teljes (+ Dark Alley modul, + Power Cards modul) játékkal történt. Játékról játékra egy-két apróság mindig változott, mert vagy mi tudtunk rosszul pár szabályt, vagy a változtatni szánt, majd később bekerült dolgokat is kipróbáltuk egy-egy újabb játék során.

trickerion-intro

Magáról a játékról:

Ez a játék egy nagyon eltalált igazig-vérig gémer euró, olyan jól választott és kivitelezett tematikával és megjelenéssel, hogy a belőle áradó hangulattal már egy-egy amerit is képes lekőrözni. Menjünk végig lépésről lépésre.

Mechanika:

Ahogy a Kickstarteres animációk is jól mutatják ez egy szimultán akcióválasztós munkáslehelyezős játék. Két relatíve újdonsággal operál: a lehelyezhető munkásaink különböző mennyiségű akciópontokkal rendelkeznek, ahogy a megszerezhető akcióhelyek is más-más mennyiségű plusz akciópontot adnak. Miután mindenki megtervezi a körét, hogy melyik emberét hova küldi aznap, egyszerre fedjük fel terveinket. A végrehajtás már játékos sorrendben, egyesével történik, az akciókat azonnal végrehajtva. Így ha látom, hogy elvisznek előlem egy számomra fontos pozíciót, ami sok plusz akciópontot adott volna, változtathatok a felrakás sorrendjén. Az adott munkásom össz akciópontja a belőle származó akciópontokból és a megszerzett akciómező bónusz akciópontjaiból adódik össze. Ezt az összeget használhatjuk fel, csúnya szóval élve, költhetjük el az adott akciómezőn elérhető tevékenységekre.

Tric-mágusok

Ilyen például az új trükk vásárlása, új segéd felfogadása, a trükkjeimhez szükséges alapanyagok megrendelése, vásárlása a piacon, majd a trükkök előkészítése a műhelyemben, végül a kész trükkök beépítése egy-egy előadásba, majd azok levezénylése. Minden elérhető akció logikus, a témához jól illeszkedő, látszik, hogy itt nem erőszakolta meg sem a mechanika a tematikát, sem a tematika a mechanikát. Mivel a nap végén ki kell fizetnünk a munkásainkat, így a játék használ etetés mechanizmust, amit jelen esetben nem érzek olyan fájdalmasan kényszerítő erejűnek, mint például az Agricolában. Az etetés nem nehezen megoldható, így nem köti meg a stratégiámat, fix alapirányt követelve meg. Ezt én mindig is pozitívumnak élem meg, mert így több utat járhatunk be a győzelemhez, szerteágazóbb stratégiákat építhetünk fel. Még mielőtt a játék mélységére térnék ki, meg kell említenem, hogy a játékot nagyon okosan +2 modullal látták el (Fresco-hoz hasonlóan).

Tric-alap

Maga az alapjáték könnyen érthető, kellő újdonságot nyújtó euró. Nem belépő szint, de olyanoknak, akik játszottak már pár nem belépőjátékkal, azoknak menni fog. Tapasztalt játékosoknak egy normál gémer játéknak mondanám. Nehézségre nagyjából Agricola családi változat. Eddig a pontig a játék nyelvfüggetlen.

– Az első modul egy plusz akcióterületet (Dark Alley) tesz a játékba, ami két újdonságot hoz magával. Szerezhetünk az alaptól eltérő speciális akciókártyákat (ezekkel küldjük ki a munkásainkat a mezőkre a tervezési fázisban), és bekerülnek a jóslatok, amik minden körre valami érdekes (pozitív, vagy negatív) hatást fejtenek ki. Ettől a ponttól lesz a játék igazán gémer, hisz innentől fog a tervezés még fontosabb szerepet kapni. Innentől már a következő körökre a jóslatok alapján is kell tervezni. Ez nagyjából a Terra Mystica körkártyáinak felel meg, bár nem akkora súllyal. Mégis, profi játékosok között ezek jó kihasználása sokat számíthat, döntő lehet.

Tric-Dark
– A második modul a Power Cardokat tartalmazza, amikkel leggyakrabban passzív, néha aktív képességekkel ruházhatjuk fel magunkat, ami csak még jobban elmélyíti a már amúgy sem rossz stratégiai mélységet.

Azt tanácsolnám, hogy akik nem szoktak a kifejezetten komplex stratégia társasokhoz, azok a modulokat csak olyan ütemben, és akkor tegyék be, ha már úgy érzik, hogy az előtte lévő szintet kellően megismerték. Gyakorlott játékosoknak pedig csak a teljes játékot ajánlom. A két modul annyira, de annyira megdobja a kombinációs lehetőségeket, hogy az gémer-szívet melengetető, egyszerűen kell. Kb. mint az Agricolába a Mesterség + Kis fejlesztések.
Ettől a ponttól én a teljes játékról beszélnék csak, hisz az, A játék.

A játékban nagyon sok újrajátszhatóságot látok, remek kombinációs lehetőségeket, élvezetes játékmenetet. Megvan az íve, ami gyakran kimarad az ilyen eurókból. Érzed, ahogy fejlődik a mágusod, ahogy egyre jobb és jobb trükköket tudsz, egyre nagyobb csapattal dolgozol együtt. Érzed a versengést a többi konkurens mágussal. Interakcióból pont annyi van, amennyi egy munkáslehelyezős játékba szerintem kell, ahol szükséges, ott kellően szűk keresztmetszetű. Működésre én kiválónak mondanám. Az apró finomítások, a tökéletes egyensúlyhoz még kellenek (főleg a +2 modul esetében), de reményeim szerint a végeredmény tényleg időtálló, igazi siker lehet.

Tric-3.

Megjelenés:

Erre nem vesztegetnék sok szót, hisz ezt mindenki láthatja, és ez az, ami igazán szubjektív. Szerintem fantasztikus, csillagos ötös. Ennél több egyszerűen nem kell, az FFG-s amerik szintje. Ez a tematika ezt követeli meg, így tudja az ember tényleg beleélni magát a teremtett világba. És bele is éli magát a játékos, tehát a dolog tökéletesen működik. Bevallom, magyar viszonylatban ilyen profi kivitelezést én még nem láttam.
És most már nem csak a megjelenésről beszélek, hanem újra a komplett játékról. Le a kalappal az egész stáb előtt.

Összegzés:

A játék a maga nemében és a neki szánt szinten (HC gémer) tökéletes. Mély, komplex stratégia játék, ami megköveteli a jó előretervezést, a többiekkel való számolást, a felépített stratégia jó ütemű, legoptimálisabb kivitelezését, vagy annak dinamikus áttervezését. Szerintem kellő menedzsmenttel, elég értékeléssel a játék joggal pályázhat egy BGG Top 100-as helyezésre. Ha a balance végül (közel) hibátlanra sikerül, én Top 50-et is jósolnék neki. És most nem hülyéskedek.

Tric-alap

Plusz megjegyzés, no. 1.:

A játékot ugye érte pár kritika, térjünk hát ki ezekre is:

A játéktér mérete jelén állapotában tényleg elég nagy, de ez orvosolható, dolgoznak rajta.
A játék hossza az, amit még szoktam hallani. Ezzel nekem sosincs bajom, hiszen ha a kapott élmény arányos a rá fordított idővel, akkor a játéknak ez a jellemzője nem lehet negatívum. Megértem azokat, akiknek ez hátrány, akik ez alapján szűrnek, de esetleg itt tehetnének egy kivételt, hátha ezzel szeretik meg az ilyen mélységű/hosszúságú játékokat. Egyértelműen azoknak fog jobban tetszeni, akik eleve a mélyebb, hosszabb, tervezgetős eurókat kedvelik, így nekik az esetlegesen 45 perc/játékos már ismert lesz, nem lesz gond. Gyakorlattal ez javulhat persze.

A Rahdo féle kritikával egyáltalán nem értek egyet. A Power Cardok az újrajátszhatóságot, a stratégiai mélységet növelik. 9 kártyával indulsz, amiből a 7 kör során lecserélsz, mondjuk 4-5-öt. Ezeket kell értelmezni, ezek alapján változtatsz. Azért nem alapjaiban fogod újratervezni a játékodat általuk. Kellő játék után már ismerni fogod az összes (90) kártyát, és nem fog sok időt elvenni az olvasásuk, a velük való áttervezés. Max. az elején tűnhet soknak, visz el sok időt, de később rájössz, hogy ez kell ahhoz, hogy a játék jó legyen. Ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy a Through the Ages-ben túl sok az Event kártya, mert átlagban minden körben (amiből kb. 17-22 van) 1-3 újat el kell olvasni. Ez ad olyan mélységet, amitől a játék Top 3. Rahdo-nak nem ajánlom.

Plusz megjegyzés, no. 2.:

Én, ha egy játékról véleményt olvasok, mindig érdekel, hogy az adott illető mikkel játszott már, miket ismer, miket tart jó játékoknak. Ez alapján látom, hogy mekkora a kedvelt játékaink metszete, mennyire hasonló az ízlésünk. Ez talán a legfontosabb dolog, ami segíthet abban, hogy eldöntsem, mekkora alapot adjak annak, amit a véleményezőtől olvasok/hallok.

Ennek fényében az én kedvenc/kedvelt játékaim: Terra Mystica, Through the Ages, Trajan, Dungeon Lords, Deus, Caverna, Agricola, Russian Railroads, Troyes, Kemet, Bora Bora, Mage Knight, Hansa Teutonica, Small World Underground, Crokinole. A lista nem teljes, a sorrend nem pontos, de a BGG profilomban minden játék értékelése megtalálható, amivel játszottam.

DannyT